Närbild på Lundby sjukhus

Ta tillbaka Lundby sjukhus i offentlig regi!

Sedan 1994 har det privata vårdföretaget Capio drivit Lundby sjukhus. Företaget såldes nyligen dyrt till ett börsnoterat fransk vårdbolag. De är bara intresserade av de mest lönsamma patienterna och vill därför inte längre fortsätta att driva Lundby sjukhus. Nu måste politikerna våga ta beslut om att driva sjukhuset i offentlig regi.

Eftersom Capio numera ägs av ett börsnoterat franskt bolag bestäms förutsättningarna för vården på Lundby sjukhus av om det går bra eller dåligt på franska börsen. Vi i Vänsterpartiet tycker inte att den franska börsen ska få styra över vår sjukvård.

Sjukvård är ingen handelsvara. Sjukvård ska ges efter behov. När vi sätter en prislapp på sjuka människor skapar vi drivkraften att ge vård till de patienter som ger högst vinster.

Privata sjukhus gynnar de rikaste. Forskaren John Lapidus har i en bok intervjuat ansvariga för Lundby sjukhus. Där berättar de hur de tjänar extra pengar på att ge vård till patienter med privata sjukvårdsförsäkringar. De som har gott om pengar eller jobb där arbetsgivaren betalar får alltså möjligheten att tränga sig före i vårdköerna. Sånt vill vi i Vänsterpartiet stoppa.

Regionens politiska ledning (de borgerliga och Mp) försöker
lösa problemen med vårdköer genom mer och mer upphandlingar av vård. Detta misslyckas av den enkla anledningen att de privata vårdgivarna anställer Sahlgrenskas personal. Med Lundby sjukhus
i egen regi kan sjukhusen samarbeta istället för att konkurrera. Sjukhus som samarbetar fungerar helt enkelt bättre.

Skriv under namninsamlingen om att ta tillbaka Lundby sjukhus i offentlig regi!

Klicka här för att komma till namninsamlingen. Namninsamlingen har startats av våra partiföreningar på Hisingen.