Vänsterpartiet sätter press på Sveriges Hamnar

Vänsterpartiet i flera kommuner vill att Sveriges hamnar ska gå Hamnarbetarnas krav till mötes, annars kommer de kräva att de kommunala hamnarna säger upp medlemskapet i Sveriges Hamnar och söker sig till en annan arbetsgivarorganisation.

Det pågår en arbetsmarknadskonflikt i Sveriges hamnar. I grunden handlar konflikten om att Hamnarbetarförbundet vill teckna kollektivavtal och företräda sina medlemmar då de organiserar majoriteten av hamnarbetarna. Arbetsgivaren hänvisar istället till att de har tecknat ett kollektivavtal med fackförbundet Transport.

Daniel Bernmar (V), som är oppositionskommunalråd i Göteborg där Skandinaviens största hamn ligger, ser allvarligt på konflikten.

– Om inte Hamnarbetarförbundet får gehör för sina krav kommer vi kräva att alla kommunala hamnar säger upp sitt medlemskap i Sveriges Hamnar. De måste upphöra med sin antifackliga hållning, säger han.

Vänsterpartiet kommer lägga förslag om att gå Hamnarbetarförbundets krav till mötes i samtliga kommuner med kommunala hamnar. Om situationen inte förbättras kommer de kräva att hamnarna säger upp sitt medlemskap i Sveriges Hamnar och söker sig till en annan arbetsgivarorganisation.

I Västerås ligger också en stor hamn som tar emot en stor mängd fartyg och godsvolymer.

– På det sätt som Sveriges hamnar agerar är det inte längre möjligt för våra kommunala bolag att vara medlemmar i denna organisation, säger Anna Maria Romlid, oppositionskommunalråd (V) i Västerås.

Det finns flera andra alternativa arbetsgivarorganisationer som hamnbolagen kan vara medlemmar i. Ett sådant exempel är Sobona som organiserar 1 100 kommunägda bolag över hela landet.

Vänsterpartiet kommer ta fram konkreta förslag i respektive kommun under de kommande veckorna.

Presskontakter:
Alice Vernersson (pressekreterare för Vänsterpartiet Göteborg) [email protected], 0704300277

Anna Maria Romlid (oppositionsråd i Västerås) 0765694887