Chockhöjning av Västtrafiks månadskort

Alliansen vill chockhöja priset på Västtrafiks månadskort. Tillsammans med den årliga höjningen för 2019 finns risk för höjningar med uppåt 150 kronor per månad jämfört med idag. Första höjningen sker redan vid årsskiftet.

Det rödgröna styret i Göteborg har subventionerat månadskortet med 135 kr per kort. I Alliansens budget slopar de subventionen. Den regleras i avtal mellan Göteborg och regionens Västtrafik och när subventionen tas bort innebär det att priset för ett månadskort höjs ifrån 625 kronor till uppåt 770 kronor inklusive den årliga höjningen.

– Det är ett hårt slag mot mångas ekonomi och mot klimatet. Om priset höjs har färre råd att köpa månadskort. Att fler åker kollektivt istället för privatbil är det enklaste och effektivaste sättet att minska fossila utsläpp, säger Gertrud Ingelman (V) ledamot i Trafiknämnden och ersättare i Kollektivtrafiknämnden.

Vänsterpartiet vill att Göteborgs kommun ska fortsätta att subventionera månadskortet och röstade även i regionen emot Västtrafiks årliga höjning.

– Vi vill uppmuntra fler att resa kollektivt, då är det motsägelsefullt att höja priserna. Dessutom finns risk för fler höjningar om färre reser kollektivt. Färre resenärer ger mindre intäkter och då måste priserna höjas ytterligare för att kompensera för det, säger Ingelman.

På sikt finns även en risk för ytterligare prishöjningar när den nya zonindelningen genomförs, vilket planeras ske under 2020. Resor inom nuvarande Göteborgszon blir dyrare för att finansiera att zonerna omfattar fler kommuner. Men exakt hur stor höjningen blir för ett månadskort i Göteborg är ännu inte klart.

– Jag känner mig väldigt orolig för den här utvecklingen. Ur ett klimatperspektiv är det katastrof och det slår mot låginkomsttagare och kvinnor eftersom kvinnor som grupp i snitt reser mer kollektivt, säger Ingelman.

Presskontakt:

Gertrud Ingelman, 0762290380, [email protected]

Rasmus Loberg (vikarierande pressekreterare för Vänsterpartiet) 0728565088, [email protected]