Två händer som håller upp ett stearinljus mot svart bakgrund. Vit text lyder: Ljusmanifestation till minne av Kristallnattens offer

Ljusmanifestation till minne av Kristallnattens offer

Den 9 november är det 80 år sedan Kristallnatten, den natt under Novemberpogromen då hundratals judar mördades och tiotusentals arresterades för att bli skickade till koncentrationsläger.

Denna kväll samlas vi för att minnas och hedra nazismens offer. Men inte bara som en tradition med blicken bakåt utan som ett löfte att bekämpa rasismen, här och nu. Vilka former den än tar sig och vem den är riktar sig mot. Ett löfte om att inte stå passiva när fascismen visar sig. Ett löfte om att tillsammans försvara människovärdet.

Matilda Magnusson kommer spela musik under manifestationen. Såhär säger hon om sitt framförande:

Den 9 november kommer jag att framföra sånger som både berättar om verkligheten och inger hopp inför att våga ta sig ton och skapa en bättre värld – där främlingsfientliga krafter inte har någon plats. Det är viktigt att denna dag stå stadigt och våga visa att vi är många som inte glömmer det som varit och inte blundar för det som sker idag. Vi kan höja våra röster på olika sätt, mitt sätt är att göra det genom musik och låta sångernas kraft ge tröst, mod och hopp.

Matlida Magnusson med en gitarr

Håller tal gör Henry Ascher, barnläkare och människorättskämpe samt Maj Karlsson, Vänsterpartiets socialpolitiska talesperson.

TID: fredag 9 november kl. 17–19
PLATS: Järntorget, Göteborg

Ljus kommer att finnas på plats!

Läs mer och håll dig uppdaterad i våra Facebookevenemang.