Möt Jonas Sjöstedt i Angered

Jonas Sjöstedt kommer till Angered, Blå Stället, den 4 december, kl 18:00-20:00.

Sveriges ekonomi går bra, men det är långt ifrån alla som får ta del av den. Under lång tid har klyftorna ökat. Ändå vill Socialdemokraterna bevara det skattesystem som de borgerliga partierna riggade för de rika.
Nu behövs en politik som tar problemen med de ekonomiska klyftorna på allvar. Sverige behöver en ekonomisk politik för alla, inte bara de rikaste.

”Så enkelt är det att ha en helikopter”. Det var rubriken i Danderyds nyheter häromveckan, lokaltidningen i en av Sveriges mest segregerade kommuner. En man berättade om hur praktiskt det är att äga helikopter, han kunde verkligen rekommendera det. ”Det är ungefär som att lära sig att cykla. När man väl har lärt sig är det inte svårt.” som han sa.
Samtidigt kunde vi i Arbetarbladet läsa om Jakob i Sandviken som inte får betalt det arbete han utför. Han är less på att jobba gratis i den dagliga LSS-verksamheten. Så skilda ser livsvillkoren ut i vårt land.

Faktum är att mellan 1995 och 2010 så ökade inkomstgapet mer i Sverige än i något annat jämförbart land. Vi dras isär. Vi möts inte längre. Sveriges femton rikaste familjer äger idag mer än 3500 miljarder kronor. Det är mer än tre gånger så mycket som hela den svenska statsbudgeten. Marcus Wallenberg, Stefan Persson och oljebröderna Ian och Lukas Lundin blir rikare och rikare. Med den ökade rikedomen kommer makt, de får mer och mer makt över oss andra.

Det är många som talar om ekonomisk jämlikhet nu. Vindriktningsmätaren Jan Björklund talade om jämlikhet i Almedalen. Till och med Moderaternas Ulf Kristersson pratar plötsligt och yrvaket om ”rättvis fördelning”. Och Socialdemokraterna försöker förstås de med. De vill övertyga oss om att de fortfarande driver på för jämlikhet. Men att tala om jämlikhet är inte nog. Man måste faktiskt också ha de konkreta förslagen. Man måste vara beredd att flytta pengar och makt – från de få i toppen, till de många som skapar rikedomarna med sitt arbete.

Vad innebär det i praktiken? Tja, man kan titta på vad vi har fått igenom i budgetförhandlingarna. I den senaste budgeten har Vänsterpartiet fått igenom en miljard kronor om året till förlossningsvården. Kvinnan som ska föda barn måste kunna känna sig trygg med att vården finns där när hon behöver den. Vi har fått igenom jämlikhetsreformer som avgiftsfri simskola för sexåringar, alla har rätt att lära sig simma. Jag minns så väl när mina egna barn tog sina första simtag, ett stort ögonblick i livet. När de vände på huvudet i bassängen och tittade på en med strålande blick.

Vi höjer underhållsstödet för ensamstående föräldrar, vi rustar upp psykiatrin och vi ökar studiebidraget med 300 kronor i månaden för studenterna. Klassbakgrunden ska inte avgöra om du kan studera vidare. Jämlikhetsarbete i praktiken.
En jämlikhetsreform som jag tycker lite extra om är att vi inför avdragsrätt för fackföreningsavgiften. 3,7 miljoner vanliga löntagare får en vänsterpartistisk skattesänkning. Ofta är det de med låga löner som tjänar mest på det.

[…]

Att samhällets rikedomar samlas hos några få är en orimlig ordning. Hon som jobbar natt på akuten och ser till att sjuka får den vård de behöver, hon har rätt till sin del. Han som vill flytta hemifrån men inte hittar någon bostad, han har rätt till sin del. Alla som bor i förorter och bruksorter och på landsbygd, de har rätt till sitt. Det här landet är till för oss alla, för mig och för dig. Samhället vi lever i förändras hela tiden. Men inte av sig självt, utan av människor. Tillsammans kan vi skapa jämlikhet.

Det är vår tur nu.

Jonas Sjöstedt