En vansklig bytesaffär med privata fastightesägare

Vänsterpartiet har länge drivit kravet om att samtliga hyreslägenheter som läggs ut på Boplats ska fördelas utifrån hur länge den sökande har stått i kö. Då kan alla få en rättvis chans att söka den lägenhet man vill ha och vi kan förhindra diskriminering. Det är självklart att även de privata hyresvärdarna måste bidra till integrationen.

Socialdemokraterna beslutade idag, tillsammans med borgerligheten, att försöka sälja ut bolagets mest värdefulla ägodel – den digitala plattformen. Så de fastighetsägare som inte vill ange vilka kriterier de väljer hyresgäster efter får alltså fortsätta med detta. Och som tack för föredömligt beteende erbjuds de en digital plattform som de aldrig skulle lagt pengar på att utveckla själva, när de lämnar Boplats. Plattformen har kostat mer än 30 miljoner och i stor utsträckning finansierats av de bostadssökande i Göteborg.

Vi i Vänsterpartiet vill att fastighetsägarna ska ange vilka kriterier som gäller för att hyra en lägenhet och att den av de sökande som uppfyller dessa kriterier och har längst kötid därefter erbjuds lägenheten. Precis som man gör i de kommunala bostadsbolagen.

– Det här handlar i slutändan om att det inte ska spela någon roll vilket efternamn du har, när du söker lägenhet, säger Boplats ordförande Christian Larsson (V).

Vänsterpartiet Göteborg