Sveket mot de ensamkommande måste upphöra!

Alla unga är vårt ansvar och vi måste värna de ensamkommande som under många år har bott i vår stad. De borgerliga partierna har inte velat ta ansvar och nu backar även Socialdemokraterna från ansvaret. Vänsterpartiet står däremot fortfarande fast i övertygelsen att alla unga är vårt ansvar.

Göteborg, som alla kommuner, kommer få ett tillfälligt statsbidrag för att kunna hjälpa de ungdomar som efter de fyllt 18 år inte längre är kommunens utan statens ansvar. Syftet med bidraget är att ungdomarna ska kunna bo kvar i sin kommun, den de växt upp i och som blivit en del av deras vardag. Idag är inte det självklart. Idag när en ungdom fyller 18 år övergår ansvaret till staten, vilket gjort att de kunnat flyttas till ett av alla Migrationsverkets boenden runt om i landet.

I december förväntas Göteborg stad få 10,8 miljoner kronor.

– Det är en för liten summa som kommer alldeles för sent, säger Daniel Bernmar Vänsterpartiets kommunalråd i Göteborg.

Vänsterpartiet vill inte vänta till december utan menar att kommunen redan nu kan betala ut pengarna till de organisationer som så väl behöver dem. Vänsterpartiet vill utöver det statliga stöder skjuta till ytterligare 9,2 miljoner kronor i kommunala medel – alltså en satsning på totalt 20 miljoner kronor.

– Inte ens våra pengar är tillräckliga. Det skulle behövas mycket mer, men vi har försökt hitta ett läge där vi kan göra en kompromiss som vi hoppas fler partier kan ställa upp på, säger Daniel Bernmar.

Socialdemokraterna har ett eget förslag som går ut på att betala 2 miljoner kronor nu men sedan vänta med att betala ut resterande 8,8 miljoner kronorna till efter det att Riksdagens fattat sitt budgetbeslut i september. Några extra pengar från kommunens sida är det här inte tal om.

– Det handlar om flera 100 ungdomar som riskerar att rivas upp från där de bor idag, där de går i skolan och det kontaktnät det skapat sig. I grund och botten handlar det om att erbjuda ett värdigt mottagande av unga människor, säger Daniel Bernmar.

Text: Elin Segerlind
kommunikatör