Vänsterpartiet tredje största parti i Göteborg

Vänsterpartiet ökar i opinionen och är Göteborgs tredje största parti, enligt SCB-undersökningen av partisympatier under maj 2017.

Adriana Aires, ordförande Vänsterpartiet Göteborg.

– Det är glädjande att Vänsterpartiet ökar i opinionen och är tredje största parti. Jag tror att göteborgarna märker av att vi har konkreta lösningar på problem i människors vardag, säger Adriana Aires, ordförande Vänsterpartiet Göteborg.

Sextimmarsdagen och billiga hyresrätter

Göteborg har fått stor uppmärksamhet för försöket med sextimmarsdagen på Svartedalens äldreboende och den kraftigt ökade byggnationen av bostäder.

– Vi arbetar varje dag med att förbättra göteborgarnas vardag, både utanför och inne i de parlamentariska församlingarna. Med sextimmarsdagen, byggandet av billiga hyresrätter och förbättrade arbetsvillkor för anställda i kommunen har vi visat att det går att göra skillnad, säger Aires.

Kraftig medlemstillströmning

Vänsterpartiet Göteborgs har de senaste åren fått en kraftig medlemstillströmning. Från 400 medlemmar år 2007 har distriktet nu ökat till 1 700 medlemmar.  Distriktets 1 maj-firande tidigare i vår samlade rekordmånga deltagare.

–  Vi är inte en del av etablissemanget, utan vanliga människor som engagerar oss för förändring i  våra stadsdelar och för ett rättvisare Göteborg. Vi har under lång tid arbetat med att stärka vår organisation, både i utanför och inom parlamenten och sett en kraftig medlemstillströmning som effekt. Det tror jag vi ser resultaten av i opinionssiffrorna nu, avslutar Aires.