Hospicevården säkrad

Alla som har behov av hospice ska garanteras en plats. Förra året bildades en kö för att få vård i livets slutskede då pengarna inte räckte till. För att undvika att liknande situation uppstår igen förstärker den rödgrönrosa ledningen nu verksamheten.

Hospice är ett vårdalternativ för personer i livets slutskede. De ges vård i en hemlik miljö där det finns särskild tid för samtal. Under 2016 ökade efterfrågan till hospice kraftigt i Göteborg. Ansökningarna ökade i genomsnitt med nio stycken per månad. Under våren togs därför fler än vanligt emot, men platserna minskades under hösten då pengarna inte räckte till.

Nu har den rödgrönrosa ledningen förstärkt verksamheten med ytterligare sex miljoner för att garantera att liknande situation inte uppstår igen. Daniel Bernmar (V), kommunalråd med ansvar för hälso- och sjukvårdsfrågor, menar att det måste vara en självklarhet att alla som har behov av hospice erbjudas en plats inom rimlig tid.

– Att behöva vänta på en plats på hospice är slitsamt för både personen som befinner sig i livets slutskede och för de anhöriga. Nu har vi tillfört tillräckligt med pengar för att garantera att den olyckliga situationen som uppstod förra året inte uppstår igen, säger han.

Ökad medvetenheten om hospice var en av anledningarna till den ökade efterfrågan. Dessutom bedöms allt fler svårt sjuka vara färdigbehandlade på sjukhusen och skrivs ut. Det ställer ökade krav på kommunens hemsjukvård.

– Idag ställs det högre krav på kommunerna att ta hand om de svårt sjuka som skrivs ut. Det betyder att den kommunala hemsjukvården i ett tidigare skede behöver erbjuda avancerad sjukvård i hemmet eller en plats på hospice, säger Bernmar.

Totalt finns det 30 hospiceplatser i Göteborg, varav tio på Kålltorps hospice som är kommunens egen verksamhet. Dessutom beställer kommunen tio platser vardera hos Bräcke diakoni och Änggårdens hospice. På grund av att pengarna inte räckte till minskade beställningarna av de privata aktörerna under hösten 2016.

– Hospice är en fantastisk verksamhet som betyder mycket för familjer med en person i livets slutskede. Självklart vill vi därför belägga alla platser vi har tillgång till. Det känns skönt att äntligen kunna meddela att vi nu kan garantera hospiceplats för de som har behov, säger Bernmar.

Beslutet om de förstärka resurserna kommer fattas av kommunstyrelsen i en kompletteringsbudget 19 april.

Presskontakt:
Alice Vernersson (Pressekreterare Vänsterpartiet) 070 430 02 77 [email protected]