Distriktsårskonferens 2017: Ordförande Aires invigningstal

Kamrater. Det är mörka tider! Vi lever i en värld där det kapitalistiska nyliberala trycket är enormt. En efter en tas våra rättigheter ifrån oss. De som våra förfäder, våra kamrater före oss har kämpat hårt för.

Rätten till våra kroppar. Rätten till trygghet, till ett bra liv. Rätten till försörjning. Rätten till kunskap, till hälsa, till en bostad. Rätten att förflytta oss. Rätten till solidaritet, till medmänsklighet. Rätten att överleva. Det är Trumps värld. Det är Erdogans värld. Det är Åkesson, det är AKB, det är Björklund, Attendo, APM Terminals, det är EU, det är NATO Det är det blågröna styret i regionen. Det är 41 borgare av 81 platser i kommunfullmäktige Det är nazister i kostymer. Det är gränspolisen. Det är åldersuppskrivningar. Det är bränderna på flyktingboendena. Det är en blåbrun värld.

Ibland känns det som att vi är åskådare. Att vi bara står bredvid och tittar på. Att allting sker utan att vi kan göra något åt det. De verkar vara många. De verkar vara otroligt starka. Denmörkaste tiden sedan andra världskriget, hörde jag en kamrat säga häromveckan. Deprimerande, säger andra.

“Politisk depression. Ett uttryck jag har hört många gånger det här året. Men
kamrater, det finns bara en sak att göra. Det är att organisera oss.”
Politisk depression. Ett uttryck jag har hört många gånger det här året. Men kamrater, det finns bara en sak att göra. Det är att organisera oss. Vi säger det ofta till folk. Att de inte ska sörja, att de ska organisera sig.

Det är just det vi har ägnat oss åt det senaste året. Politisk organisering är kuren mot politisk depression. Det är att stoppa privatiseringen av GS Buss. Det är att leda och inspirera Sverige och världen, mot en 6 timmarsdag. Det är att mobilisera massorna till en enorm 1 majdemonstration.

Det är att samarbeta mot den turkiska regeringens förtryck. Det är att inte vara tysta om konflikten i hamnen eller situationen på Sahlgrenska. Det är att kampanja mot privatiseringen av hemtjänsten. Det är att sätta arbetsmarknadspolitik på agendan i en gemensam kampanj. Det är att mobilisera mot nazism på våra gator och torg. Det är att gå på kapitalet-cirkel Eller TTIP-föreläsning.

Vi har kuren. Vi är kuren mot politisk depression. Vi kanske är lite trötta och slitna ibland, men fan om vi inte är envisa.
“Politisk organisering är kuren mot politisk depression. Det är att stoppa privatiseringen av GS Buss. Det är att leda och inspirera Sverige och världen, mot en 6 timmarsdag.”
Om ett par veckor firar vi vårt distrikts 100-års jubileum. Det är en enorm rad med strider och segrar. Det är en enorm mängd politisk organisering. Från det ska vi lära oss och hitta kraft.
Politisk organisering är det vi gör här idag. Det vi kommer att ägna oss åt dessa två dagar. Här sätter vi prioriteringarna, tillsammans. Här diskuterar vi och bestämmer vad politisk organisering i vårt distrikt kommer att innebära det kommande året. Och sedan ska vi gå ut och göra det vi bestämmer här idag. För det är vi som gör. Vi står fan inte bredvid och tittar på!
Med dessa ord vill jag förklara Vänsterpartiet Göteborgs årskonferens 2017 för öppnad! Adriana Aires valdes under söndagen enhälligt till ordförande för Vänsterpartiet Göteborg. Läs mer här.