Nyheter

FÖRBJUD BEMANNINGSFÖRETAG: Malin Björk om kampen mot bemanningsföretag i Europaparlamentet

Bemanningsföretagen sprider sig i arbetslivet. De slår sönder sammanhållningen på arbetsplatsen och de otrygga anställningarna förstör människors liv och vardag. Vänsterpartiet är ensamma om att vilja förbjuda bemanningsföretag. Det kräver ett förbud kräver EU-rättsliga regleringar. Vi pratade med vår kvinna i Bryssel, Malin Björk, om Vänsterpartiets arbete för att ett förbud.

– Andelen anställda inom bemanningsföretag har ökat kraftigt de senaste åren. Det är jätteproblematiskt eftersom det ofta rör sig om otrygga anställningar utan kollektivavtal och med sämre villkor än tillsvidareanställningar. De flesta vill ju ha en trygg anställning. Kvinnor är överrepresenterade bland dem med otrygga anställningar. Därför är det här också en viktig feministisk fråga, säger Malin Björk.

– Den svenska lagen regleras delvis av EU:s bemanningsdirektiv, som tagit ifrån Sverige makten att själva bestämma om vi vill förbjuda bemanningsföretag. Därför vill vi att svenska regeringen ska arbeta för en ändring av direktivet, så att EU:s medlemsländer själva ska få bestämma om bemanningsföretag ska vara tillåtna.

– Jag tar varje tillfälle jag kan att förbättra villkoren för Europas arbetstagare när jag röstar om olika lagförslag och yttranden i EU-parlamentet. För ett par månader sedan gick till exempel en rekommendation om att EU:s fördrag bör ha ett socialt protokoll igenom i parlamentet. Det är något som Vänsterpartiet länge krävt. Arbetsrätten måste stärkas i hela EU, och enskilda länder måste alltid ha möjlighet att ha bättre villkor, avslutar Malin Björk.

Just nu kampanjar Vänsterpartiet för ett jämställt arbetsliv. Läs mer här.