Vänsterpartiet står inte ut

MP-V-Fi-politikerna står inte ut

Ensamkommande barn riskerar rivas upp från skola och familjehem, en del riskerar bli gatubarn. Sedan kommunerna inte längre får statlig ersättning för de barn som fyller eller skrivs upp till 18 år har det blivit ett stort problem för många barn. Göteborgs stad måste ta ansvar.
– Vi står inte ut, säger MP-V-Fi-politikerna samfällt.

När kommunerna inte längre får statlig ersättning för dessa barn, har kommunerna ändå möjlighet att ta ansvar för att de ska få gå klart gymnasiet. Andra partier vill inte att kommunen ska ta ansvar av kostnadsskäl.

– Det kostar förstås att låta dessa ungdomar fortsätta gå i skolan. Men det handlar om att värna de unga och de mänskliga rättigheterna. De befinner sig i ovisshet helt utan nära och kära. Vi kommer ändå få kostnader i slutändan, när dessa blir gatubarn, säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd

När dessa ensamkommande tonåringar tvingas flytta och kommunen inte längre tar ansvar hamnar dessa på ett av Migrationsverkets boenden för vuxna, dock utan personal och stöd på annan ort. Flera av dessa ungdomar har återvänt till Göteborg, den stad de känner till och har byggt upp ett liv i med vänner. Då tvingas de leva utan stöd på gatan, flera hamnar i Nordstan.

– De hamnar i kläm när de bryts upp från det enda sociala sammanhang de har i Sverige. De förväntas själva hitta skola, fritidsaktiviteter och skapa nya sammanhang. Det är ovärdigt att ungdomar som haft det så svårt hanteras på det här sättet, säger Daniel Bernmar (V), kommunalråd.

Personalen som arbetar med dessa barn vittnar om många barn som mår dåligt och har ett stort behov av stöd. De befinner sig i en väntans tider i ett för dem helt främmande land och har stort behov av stöd. De behöver hjälp att finna verktyg för att hantera den kris de får hantera av att

– Det är en självklarhet att kommunen ska ta ansvar för dessa människor som på grund av rättsosäkra och inhumana åldersuppskrivningar förlorar allt hopp om framtiden. Vi kan inte se på när unga människors liv raseras på det viset, säger Stina Svensson (Fi), gruppledare.

Presskontakt:
Alice Vernersson (Pressekreterare Vänsterpartiet) 070-430 02 77 [email protected]