Hans Linde: Vad kan du och jag göra för Lama i Syrien?

Nyheterna visar igen bilderna på män och kvinnor som i förtvivlan gräver fram döda och levande ur ruinerna i krigets Aleppo. Syrien är vår tids värsta mänskliga katastrof. 11 miljoner syrier har tvingats lämna sina hem, majoriteten är av dem är fortfarande fast inne i Syrien. Över 13 miljoner syrier behöver humanitär hjälp för att överleva. 450 000 barn, kvinnor, män och åldringar har dödats. Det är som om hela Göteborgs befolkning utplånats.

Freden i Syrien känns så enormt avlägsen, men är egentligen så nära. Ryssland kan i dag besluta sig för att sluta att bomba Aleppo, ge den prövade civilbefolkningen ett verkligt andrum. Turkiet kan med ett enkelt beslut ta hem sin trupper och sluta beskjuta kurdiska mål. Iran, Saudiarabien och USA kan sluta backa upp sina allierade och istället pressa dem att sätta sig vid förhandlingsbordet.

Det är inte så konstigt att Assad tror att han kan klamra sig fast vid makten och militärt besegra sina motståndare såväl som det syriska folkets drömmar om demokrati så länge vapenleveranserna fortsätter komma. Ingen har tvingat Kina och Ryssland att vid fyra tillfällen lägga in sitt veto i Säkerhetsrådet mot att FN ska utreda de krigsförbrytelser som begåtts i Syrien. Och det finns inget som hindrar EU för att riva sitt avtal med Turkiet och ge de som flyr krigets helvete en fristad.

Ledarna i Moskva, Riyadh, Ankara och Washington har Syriens framtid i sina händer. Men uppenbarligen sätter man sina egenintressen före det syriska folket akuta behov av ett verkligt andrum. Det är lätt att känna uppgivenhet, att vända bort blicken och byta kanal när vi nås av nya bilder av sorg, död och lidande.

I maj träffade jag Lama Mouakea i Istanbul. Hon leder organisationen Syrian Family Planning Association, SFPA och hon har valt att inte vända bort blicken. Hon har i decennier arbetat för att syriska kvinnor ska ha tillgång till preventivmedel, sexualupplysning och säkra förlossningar. Lama berättade hur mödradödligheten snabbt ökade när kriget bröt ut. Hälften av Syriens sjukhus har skadats i striderna och många kvinnor vågar inte ta sig till barnmorskan eller vårdcentralen. De oönskade graviditeterna och sexuellt överförbara sjukdomarna ökar snabbt. Men mitt i våldet har SFPA valt att kraftigt utöka sin verksamhet. Man har startat 74 nya mobila kliniker som runt om i Syrien ser till att kvinnor och flickor får tillgång till preventivmedel och mödravård.

När jag sitter med Lama så slås jag av att uppgivenheten är en lyx som bara vi som lever på behörigt avstånd från kriget i Syrien kan kosta på oss. För de kvinnor och män som lever mitt i kriget är det inte ett alternativ att ge upp. För Lama är långt ifrån ensam. Man fortsätter att kämpa för sina familjer och för sitt samhälle. Bland ruinerna lever fortfarande drömmarna om fred och ett annat Syrien.

Syriens befolkning väntar inte på att de ska bli räddade av oss. De kämpar redan för sin överlevnad och sin framtid. Men de behöver allierade. Vi behöver alla, oavsett om vi är utrikesministrar, riksdagsledamöter, undersköterskor, pensionärer eller studenter, fråga oss vad vi kan göra för att Lama och andra modiga syrier ska känna att de har en vän i Sverige.

Hans Linde (V), utrikespolitisk talesperson och riksdagsledamot från Göteborg.

Hit kan du skänka pengar om du vill:

Kurdiska Halvmånen
Läkare utan gränser