Skyddsombudet Christian Forsman: I min bransch går alla sönder, därför behövs vi.

Idag är det Skyddsombudens dag. Vi satte oss ner med Christian Forsman, aktiv vänsterpartist och huvudskyddsombud på Gothia Towers samt regionalt skyddsombud för Hotell- och restaurangfacket i västra Sverige för att prata om vardagen som skyddsombud.

Varför är skyddsombuden viktiga?

20160413_rott_christian_001__srgb_3000x2003px
Christian Forsman, skyddsombud och aktiv vänsterpartist.
Det dör fortfarande fler personer i arbetsplatsolyckor än antalet personer som skjuts till döds i Sverige. Det säger det mesta. I min bransch går alla sönder, det gör ont i hela kroppen när man arbetat ett par år. Det sker överallt idag, folk stressar sönder sig på jobbet. Vi skyddsombud spelar en viktig roll för att se till att arbetsmiljö blir bättre.

Vad gör ett skyddsombud?

Vi bevakar att cheferna sköter sitt arbetsmiljöarbete. Det gör en enorm skillnad att ha någon som engagerar sig på arbetsplatsen, för cheferna gör det inte i alla lägen. Det är ofta skyddsombuden som ser till att alla fina pappersprodukter som arbetsköparna skriver blir verklighet. Vi ska vara involverade i att förebygga stress, lägga schema, undvika säkerhetsrisker på arbetsplats med mera, allt som har med hur arbetet läggs upp ska vi vara involverade i. Men tyvärr motarbetas vi ofta av cheferna.

LO släppte idag en rapport om att en tredjedel av alla skyddsombud motarbetas av cheferna. Hur märks det hos er?

Det största hotet mot oss i hotell- och restaurangbranschen är att arbetsköparna motarbetar vår rätt till utbildning. Som exempel har det beslutats att AFA Försäkring, som administrerar avtalsförsäkringar, från och med 2016 ska betala utbildningen för alla chefer och skyddsombud. Bara fem procent av skyddsombuden har fått utbildning, men pengarna är redan slut. Pengarna som skulle användas för att stärka oss gick istället till arbetsköparna.
Arbetsköparna vill inte utbilda oss, trots att de är skyldiga till det enligt lag. Så ser verkligheten ut för skyddsombud idag.
Just nu kampanjar Vänsterpartiet Göteborg för att modernisera arbetslivet.