Nyheter

UNIK FÖRELÄSNING: Abu Moujahed, ansvarig för Shatilas Barn- och Ungdomscentrum i Beirut

Vänsterpartiet Göteborgs Aftonskola presenterar stolt: Abu Moujahed

Välkommen till föreläsning om situationen för palestinska flyktingar i Libanon. Vi kan stolt presentera föreläsaren Abu Moujahed, ansvarig för Shatilas Barn- och Ungdomscentrum i Beirut och erfaren palestinsk aktivist.
Tid: Fredag 23 september kl. 18-20
Plats: Gårdslokalen, Andra långgatan 20

Om Shatilas Barn- och Ungdomscentrum

Shatilas Barn- och Ungdomscentrum (CYC Children and Youth Centre) grundades år 1997 och är en fritidsgård/mötesplats för unga mellan 6 och 18 år.

Shatila är ett palestinskt flyktingläger i Beirut. Här bor palestinska flyktingar sedan de fördrevs från Palestina när Israel upprättades 1948. De saknar grundläggande mänskliga rättigheter i värdlandet Libanon som betraktar dem som ”gäster” i väntan på att de skall få återvända till sitt hemland. Palestinaflyktingarna saknar medborgarskap, betraktas som statslösa.

Shatilas Barn- och Ungdomscentrum leds av socialarbetaren Abu Moujahed tillsammans med en ledningskommitté och unga som vuxit upp och nu är assistentledare på sin fritid. Centret har besök av ett par hundra barn o ungdomar under ett år. Här får de hjälp med läxor, kan låna böcker, skriva, rita och måla. De deltar i diskussioner och lär sig engelska eller folkdans. De följer med på någon organiserad aktivitet eller utflykt, spelar boll eller bara leker – ett privilegium, som på intet sätt är givet för barn, som ofta måste arbeta för familjens överlevnad.

Centret har många faddrar i Sverige och Abu ser framemot att få träffa så många som möjligt under sitt besök i Göteborg.

Läs mer här:
cycshatila.org