Borgarna föreslår 210 miljoner mindre till kollektivtrafiken

De borgerliga partierna föreslår 210 miljoner mindre till kollektivtrafiken än rödgrönrosa budgeten. Dessutom vill de göra det dyrare att åka kollektivt med en hundralapp i månaden.

– Det är orimliga förslag som skulle göra det svårare att bygga ett jämlikt Göteborg, säger Ann-Sofie Hermansson (S), ordförande i kommunstyrelsen. Älvsnabbaren är idag gratis för båttrafik mellan Centrum och Lindholmen. Flera tusen cyklister och andra använder den färjan dagligen. De borgerliga partierna föreslår nu att den turen ska bli avgiftsbelagd. Där ligger Lindholmens science park där många inom näringslivet jobbar och måste ha ett smidigt sätt att ta sig när bussarna är överfulla. Det skulle innebära att cyklisterna även skulle få betala kollektivtrafik.

Hemtjänsten skulle också drabbas hårt i borgarnas budget. De satsar inte mer än 15 miljoner kronor till skillnad från de 50 miljoner som de rödgrönrosa satsar. – De tar inte hemtjänstens utmaningar på allvar. Man måste satsa för att komma till rätta med problemen, säger Daniel Bernmar (V), äldrekommunalråd.

De borgerliga partierna tar dessutom inga steg för att kunna nå 1,5-gradersmålet som sattes i Paris. Dessutom lägger de mindre än halva rödgrönrosa budgeten på miljön. – De är gärna med och skriver fina policydokument. Men återigen har de visat att de inte gör något i praktiken åt klimatet, säger Ulf Kamne (MP), kommunalråd med ansvar för stadsutveckling, bostad och miljö.

Även Stina Svensson (Fi), gruppledare för Fi, oroas för att kollektivtrafiken får mindre pengar. – Det är dyrt för vanligt folk och slår särskilt hårt mot kvinnor och låginkomsttagare som är de som åker mest kollektivt, säger Stina Svensson.

Alice Vernersson (V) Stadssekreterare 0704300277