Låt kolet ligga: intervju med klimataktivister från Ung Vänster

Just nu genomför Vänsterpartiet en blixtkampanj mot regeringens försök att sälja Vattenfalls brunkolsgruvor i Tyskland. Vänsterpartiet Göteborg ringde på torsdagen upp aktivister från Ung Vänster, som är på plats i Tyskland för att protestera mot försäljningen.

Hallå där, vilka är ni?

Hej! Vi är Rode Grönkvist, 22 år och Simon Frohlund, 23 år, aktiva i Ung Vänster Skåne.

Vad ska ni göra i Tyskland?

Vi åker till Tyskland för att delta i aktionen Ende Gelände, som riktar sig mot en kolgruva i östra Tyskland. Vattenfall försöker just nu sälja gruvan, och vi försöker sätta tryck på regeringen att stoppa affären och istället avveckla gruvan.

Varför är det viktigt att engagera sig i frågan?

När Vattenfall säljer kolgruvan vidare tjänar de pengar på ett av de smutsigaste bränslena som finns. Vattenfalls brunkolsgruvor leder till koldioxidutsläpp motsvarande vad Sverige släpper ut på 24 år – det enda rimliga är att stänga gruvorna direkt och att låta kolet ligga.

Vad har ni för tips på hur man kan göra skillnad på hemmaplan i Sverige?

Regeringen behöver godkänna Vattenfalls försäljning av gruvan för att den ska kunna bli verklighet, så arbeta för att sätta press på regeringen! Sprid information om vad som händer, organisera mot försäljningen och för ett hållbart samhälle. Frågan är såklart större än bara den här gruvan – en kamp för mer förnybart och mindre fossila bränslen är nödvändig!

På lördag den 21 maj genomför Vänsterpartiet Göteborg en kampanjdag där vi kommer mobilisera mot försäljningen av brunkolsgruvorna. Kom med, alla behövs i kampen för klimatet. Information om vår kampanjdag hittar du här.