Göteborgsdistriktet

Pressmeddelande: Fri entré och gratis simskola på stadens bad

Fri entré till stadens bad och avgiftsfri simskola för barn är några av stadens jämlikhetssatsningar.

Daniel Bernmar presenterade idag rödgrönrosa styrets budgetsatsning på att barn ska erbjudas fri badentré. Dessutom ska simkunnigheten öka genom att erbjuda avgiftsfri simskola.

– Vi vet att simkunnigheten bland barn och ungdomar varierar i staden. Vi vill därför säkerställa att alla barn får möjlighet att gå på simskola. Att lära sig simma är inte bara ett sätt för barn att bli aktiva, det är också en livsviktig kunskap, säger Daniel Bernmar (V) kommunalråd och gruppledare.

Angered och Östra Göteborg har den lägsta andelen elever som uppger att de kan simma. I Östra Göteborg är andelen 63 procent vilket kan jämföras med Västra Hisingen där 84 procent uppger att de kan simma. I ett första steg ska därför Idrott och föreningsnämnden utreda hur baden i Nordost och på Hisningen ska kunna erbjuda avgiftsfri simskola.

– I arbetet för jämlik folkhälsa är tillgången till våra gemensamma simhallar en viktig del, att erbjuda fri entré garanterar att alla barn får chansen till en bättre hälsa.

Det rödgrönrosa styret satsar 7,5 miljoner kronor att kunna erbjuda avgiftsfri simskola och 3 miljoner kronor på fri badentré. Fri badentré kommer gälla för barn upp till 16 år. På kommunfullmäktige den 15 juni fattas beslut om budgeten i sin helhet.

Presskontakter:
Alice Vernersson (Pressekreterare Vänsterpartiet): 0704 30 02 77 [email protected]

Kommentarer är avstängda.