Vänsterpartiet vill ta tillbaka Fässbergshemmet i kommunalregi

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Göteborg
2014-09-01

Imorgon tisdag 2 september kl 11 kommer bland andra Vänsterpartiets kommunalråd Mats Pilhem att finnas på plats vid Fässbergshemmet för att stödja personalen och markera att vi inte ställer upp på vinstjakten inom äldreomsorgen.

– Vi vill förbjuda att privatägda företag tar ut vinster i välfärden. Vi har sett hur miljarder skattekronor har forsat ur statskassan till olika skatteparadis, istället för att täcka människors behov, säger Mats Pilhem, Vänsterpartiets kommunalråd i Göteborg.

I Göteborgs kommun finns idag ett antal privata äldreboenden varav en handfull ägs av vinstdrivande företag. Även delar av hemtjänstens serviceverksamhet ligger ute på privata företag. I Mölndal har alliansen, på ett mycket tvivelaktigt sätt, valt att privatisera Fässbergshemmet från 2015. Verksamheten går över till Vardaga, trots stora personalprotester.

– Vi har fått nog av vinstslöseriet och utnyttjandet av gamlas omsorgsbehov. I Göteborg och Mölndal går Vänsterpartiet till val på att fasa ut den privata vinstdrivande äldreomsorgen under den kommande mandatperioden. Vi säger nej till förlängda kontrakt till boenden som ägs av vinstdrivna företag och kommer att snarast återta de delar av hemtjänsten som ligger på privata utförare i egen regi, säger Mats Pilhem.

För mer information:
Sanna Schiller, presskontakt