Göteborgsdistriktet

Vänsterpartiet deltar på stödspelning för de hungerstrejkande palestinierna

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Göteborg
2014-08-27

Imorgon torsdag 28 augusti klockan 17:00 arrangeras en spelning för att stötta de palestinska hungerstrejkarna på Järntorget.

Stödspelningen är ett initiativ från lokala artister och kulturarbetare, som hoppas att torsdagens stödspelning kan fungera som en inledning av evenemang hos de hungerstrejkande.

José González spelar, en representant från Ship to Gaza och Elin Engström, Vänsterpartiet Göteborgs ordförande kommer tala.

– För oss i Vänsterpartiet är det självklart att stå upp för solidariteten med det palestinska folket – på Gaza-remsan och på Järntorget. Våra krav är därför tydliga; häv blockaden av Gaza och låt de palestinska flyktingarna få en fristad i vårt land, säger Elin Engström.

De hungerstrejkande kämpar med livet som insats för att få uppehållstillstånd och bli erkända som asylberättigad folkgrupp. Strejken har hållit på i över 20 dagar utan mat och de har sedan torsdag förra veckan även vägrat vatten. Migrationsverket har ännu inte beviljat dem uppehållstillstånd och verkar beredda att låta dessa människor dö. Några av de hungerstrejkande har bott i Sverige upp till åtta år utan att kunna arbeta, studera eller skapa sig ett liv.

Elin Engström
Ordförande Vänsterpartiet Göteborg