Vänsterpartiet firar första maj med José González och El Perro del Mar

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Göteborg
2014-04-01

Riksdagsledamoten Rossana Dinamarca, feministisk och skolpolitisk talesperson, är Vänsterpartiets första maj-talare i Göteborg.
Dagens avslutas med en stor fest på Pustervik där det bjuds på uppträdanden av bland andra José González, El Perro del Mar och Systraskap.

Vår välfärd har länge befunnit sig under attack från den moderatledda regeringen, något som Vänsterpartiet Göteborgs första maj-tåg väljer att rikta fokus på, årets paroll är: Välfärden är inte till salu och Rossana Dinamarca kommer ta upp frågan i sitt tal på Gustav Adolfs torg.

– Jag kommer att tala om att det är dags att lyssna på svenska folket och stoppa vansinnet att vi tillåter förskoleägare stoppa miljoner i egna fickor medan barnen hålls med knäckebröd och vatten. Jag kommer också ta upp kvinnors rätt till våra kroppar och att allt sex utan samtycke är ett övergrepp. Det är dags att rättsväsendet slutar behandla män som om de vore dumma i huvudet, säger trollhättebon Rossana Dinamarca, som betraktar Göteborg som hemmaplan:

– Jag har gått i många första maj-tåg i Göteborg. Det är mäktigt, särskilt sista rusningen in på Gustaf Adolfs torg. Det här blir första gången jag talar här, det känns stort! Jag betraktar Göteborg som hemmaplan på ett personligt plan, men också politiskt. I Göteborg visar Vänsterpartiet att det gör skillnad i politiken när vi är med och styr. Vi har till exempel avskaffat Fas 3, infört rätt till heltid för kommunens anställda och fixat en bostadskö. Nu ska vi se till att behålla makten, säger Rossana Dinamarca.

På kvällen arrangerar Vänsterpartiet en stor fest på Pustervik. Bland artisterna som uppträder återfinns bland andra José Gonález, El Perro del Mar, Hunt och Systraskap.

För mer information, kontakta:
Sanna Schiller, presskontakt
Mej:[email protected]