Göteborgsdistriktet

Kommunlistorna toppas av tre kvinnor och en man

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Göteborg
2014-03-23

Under helgen höll Vänsterpartiet Göteborgsdistrikt års- och valkonferens och fastställde vilka kandidater som toppar partiets listor till kommunfullmäktige. Partidistriktet valde också en ny styrelse och ordförande.

Jenny Broman, 37 år och lärare, toppar Västerlistan:
– Jag ska jobba för att välfärden ska komma alla till del, oberoende var i Göteborg du bor, vilket kön, sexuell läggning eller etnicitet du har.

32-åriga Ann Karlsson, toppar Centrumlistan:
– Det är viktigt att vi får ett fortsatt rödgrönt styre i Göteborg, där Vänsterpartiet växer och det kommer jag jobba för.

Bettan Andersson, 50 år, samordnare och behandlingsassistent, toppar listan för Nordost:
– För mig är de feministiska och normkritiska frågorna i centrum, jag vill även driva idrottsfrågor och frågor som rör socialt arbete samt kvinnor och flickors liv och hälsa. Jag är oerhört laddad inför valrörelsen!

Partiets kommunalråd Mats Pilhem, 57 år, toppar Hisingslistan:
– Det här blir spännande och utmanande, nu går vi framåt mot minst tio procent i Göteborg!

Elin Engström, 29 år arbetar som kommunikatör och är Göteborgsdistriktets nyvalda ordförande:
– Vi kommer fortsätta att arbeta för en stad där människors bästa går före marknadens krav. Vi kommer därför fortsätta driva kravet på ett förbjud mot vinster i välfärden. Vi vill istället att pengarna ska gå till mer personal och bättre kvalitet. Vi kommer också arbeta för sex timmars arbetsdag med bibehållen lön. Det är en viktig reform, inte minst för kvinnor som i betydligt större utsträckning än män jobbar deltid och därför får en längre inkomst, pension och sämre ekonomi, säger Elin Engström.

Alla kommunlistorna finns samlade här.

För mer information, kontakta:
Sanna Schiller, presskontakt
Mejl: [email protected]