Stenas agerande mot boende på Pennygången kräver lagändring

Idag meddelade Hyresnämnden i Göteborg att Stena Fastigheter AB ges tillstånd att renovera bostadsområdet Pennygången. Renoveringarna innebär hyreshöjningar med uppemot 60 procent. Hyresnämndens beslut visar att det behövs en lagändring som stärker hyresgästernas ställning gentemot fastighetsägarna, säger Thaher Pelaseyed, ordförande för Vänsterpartiet Göteborg.

Dagens beslut från Hyresnämnden i Göteborg ger Stena Fastigheter AB klartecken att renovera hyreslägenheter i området Pennygången. Renoveringarna som innebär hyreshöjningar med 60 procent har resulterat i att 8 utav 10 hyresgäster överväger att flytta eftersom de inte har råd med den höjda hyran.

– Det är anmärkningsvärt att nuvarande system osidosätter människors rätt till en bostad. I fallet med Pennygången, tvingar en fastighetsägaren Stena Fastigheter AB med en årlig vinst på 500-700 Mkr, 8 utav 10 hyresgäster att lämna sina hem. Stena Fastigheter AB slår sönder ett helt samhälle för att locka grupper som har råd med högre hyror. Det är oacceptabelt, säger Thaher Pelaseyed, ordförande för Vänsterpartiet i Göteborg.

– Fallet Pennygången är inte unikt. Liknande renoveringar med chockhöjda hyror som resultat drabbar 650 000 lägenheter runt om i landet. Det krävs en lagändring som stärker hyresgästernas ställning gentemot hyresvärdar och fastighetsägare. Det behövs också ett rejält statligt ombyggnadsstöd för att förhindra att fler människor tvingas flytta från sina lägenheter, avslutar Thaher Pelaseyed.

För mer information och presskontakter,
Thaher Pelaseyed, 0733-79 43 47, [email protected]

Kommentarer är avstängda.