Kort från dagens Kommunstyrelse 2012-10-18.

Systembolaget vill starta med hemkörning på försök i Göteborg.

Göteborg har fått en förfrågan från Systembolaget om att vara med i försök med hemkörning av alkohol. Systembolaget argumenterar för förslaget med kunder som gör e-beställning kan välja att, som en tilläggstjänst, få varor levererade hem.

På Kommunstyrelsens möte den 17 oktober röstade Mats Pilhem emot förslaget.
– Att säga ja till att delta i Systembolagets försök med hemkörning riskerar att öka konsumtionen och ytterligare öka de baksidor alkoholen orsakar säger Mats Pilhem.

Vänsterpartiet är kritisk och tycker inte att Göteborg ska delta.

• Forskning visar att ökad tillgänglighet till alkohol ökar konsumtionen vilket i sin tur ökar alkoholskadorna.
  • Hemleveranser gör att personer med alkoholproblem slipper gå till systemet och på så sätt också slipper visa hur mycket de dricker.
  • Leveranserna ska ske via transportbolag, som ska utföra samma kontroller som Systembolagets personal, vilket kan betyda en svårighet då den personalen inte har samma backup som i en butik med kollegor. I Norge använder sig Vinmonopolet av hemleverans. Där har det största problemet varit att upprätthålla åldersgränserna.
  • Systembolagets VD Magdalena Gerger har jämfört den nya distributionen med införandet av lördagsöppet och det finns tydliga siffror på att alkoholrelaterat våld i hemmet då ökade. Idag finns det 400 000 barn i Sverige som växer upp i missbrukarhem, vi menar att barnperspektivet i denna fråga måste tas på större allvar.
  • Tillgången på alkohol bör inte öka och det finns en stor risk att de med alkoholproblem får en förvärrad situation under de år försöket pågår.

Västnytt: https://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/goteborg-ska-prova-hemkorning-av-alkohol