Förortsmarsch för upprustning i Angered

José Romero, ordförande Vänsterpartiet Angered, håller tal på Gustav Adolfs torg.

Igår demonstrerade ungdomar, föräldrar, lärare, fritidsledare och föreningar i Angered för satsningar på skolan, fritidsgårdar och kultur. Demonstrationen gick hela vägen från Hammarkullen in till centrala Göteborg. På Gustav Adolfs torg hölls en manifestation utanför kommunhuset där bland andra José Romero, ordförande i Vänsterpartiet Angered, och Jöran Fagerlund, kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet höll tal.

”Vi är här på Gustav Adolfs torg för att låta politikerna höra vad vi har att säga om skolorna, bibliotek och problem med segregation,” sa José Romero och hälsade demonstranterna välkomna.

För Vänsterpartiet som gått till val på att ”varje skola i Göteborg ska ha en fritidsgård knuten till sig där det finns utbildad fritidspersonal” var det självklart att delta. I dåliga tider har Angered fått stå tillbaka och när tiderna blivit bättre har det tagit lång tid att rusta upp. Det har påverkat allt från kvalitén i skolan, till tillgången på sjukvård och standarden i bostäderna. Vänsterpartiet vill att mer av Göteborgs resurser ska satsas på Angered.

Jöran Fagerlund skriver i sin blogg om demonstrationen:

”Efter talet fick jag frågan vad jag rekommenderade dem att göra för att de skall få oss politiker att lyssna. Är det något verktyg jag skulle vilja ge demonstranterna så är det att läsa avsiktsförklaringen och sticka den under våra näsor varje gång de anser att vi inte investerar ”i framtidens välfärd genom att förstärka och bygga ut verksamheter efter göteborgarnas behov.”

I avsiktsförklaringen står det bland annat att:  ”Vi värnar om välfärden och vill säkra dess kvalitet och innehåll. Vi vill investera i framtidens välfärd genom att förstärka och bygga ut verksamheter efter göteborgarnas behov.” Avsiktsförklaringen är undertecknad av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet och ska gälla hela mandatperioden.

Kommentarer är avstängda.