Feministiskt självförsvar, förskolor och finska på Hisingen!

Pressmeddelande från majoriteten i SDN Norra Hisingen – 2011-11-012012 medför ökade satsningar på kvaliteten inom förskolan och skolan

Under dagens SDN-möte i Norra Hisingen fattades beslut om budgeten för 2012. Satsningar på totalt 8,4 miljoner kronor görs under det kommande året. Majoriteten inom stadsdelsnämnden beslöt att under 2012 göra en kvalitetsstatning på verksamheten. Medel avsätts främst för att öka kvaliteten inom förskoleverksamheten samt vidareutveckla den framgångsrika pedagogiken Reggio Emilia för att på så sätt förbättra vardagen för de allra minsta.

-Jag tror att det är fullständigt nödvändigt att vi satsar på de barnen genom att höja kvaliteten i våra förskolor. Om vi inte satsar på de små nu kan det få långtgående konsekvenser senare i livet, säger Tord Karlsson (S), ordförande i stadsdelsnämnden.

I budgeten finns även ett beslut om att pengar ska avsättas för en satsning på feministiskt självförsvar för unga tjejer inom skolan och fritidsverksamheten. Feministiskt självförsvar går ut på att lära tjejer att värdesätta sig själva. Att ta tillbaka rätten över sina kroppar och att vända tänkandet i hotfulla situationer, från att se låsningar till att se möjligheter.

-Rädslan för att utsättas för ett övergrepp är någonting som ständigt finns i många tjejers medvetande och begränsar många tjejers och kvinnors liv. De tvingas ta omvägar från bussen, undvika mörka parker och passager och vågar inte gå ut på kvällen om de inte vet att de kan få sällskap med en kompis på vägen hem. Detta vill vi nu konkret göra något åt, säger Johan Svensson, Vänsterpartiets ledamot i nämnden.

Sedan 2011 är Göteborg ett finskt förvaltningsområde, det betyder att innevånarna har rätt till kommunal service helt eller delvis på finska. Stadsdelsnämnden vill nu att förvaltningen tar krafttag i frågan och säkerställer att kommuncentrala medel kommer finländare ibland annat Tuve och Backa till del.

-I Norra Hisingen bor många finländare, framför allt äldre. Jag hoppas att detta kan medföra att fler av dem kan komma i kontakt med sitt modersmål på ett naturligt sätt inom den befintliga verksamheten, säger Soili Brunberg (MP), andre vice ordförande i stadsdelsnämnden.

För mer information, kontakta:

Tord Karlsson (S)
Johan Svensson (V)