Dinamarca och Sjöstedt nominerade till partiordförandeposten

20111001

Igår, lördagen 1 oktober, samlades ett 90-tal ombud till kongresskonferens för att diskutera vilka de vill se leda Vänsterpartiet efter partikongressen i Uppsala 5-8 januari 2012. Vänsterpartiet Göteborgs kongresskonferens beslutade att nominera Rossana Dinamarca och Jonas Sjöstedt till ordförandeposten i partiet.
Lördagens kongresskonferens, med ett 90-tal valda ombud som representerar medlemmar i Vänsterpartiet Göteborg, beslutade igår att nominera i första hand Rossana Dinamarca och i andra hand Jonas Sjöstedt till partiledarposten i Vänsterpartiet. Detta innebär att konferensen vill se Rossana Dinamarca som ensam partiordförande och som, om delat ledarskap får gehör av partikongressen, får sällskap av Jonas Sjöstedt i ett delat ledarskap.

– Det känns bra att Vänsterpartiet Göteborg, ett av partiets största distrikt, har nominerat Rossana Dinamarca och Jonas Sjöstedt till partiledarposten. Det är ett par som representerar bredden och styrkan i vårt parti, säger Thaher Pelaseyed, ordförande för Vänsterpartiet Göteborg.

Kongresskonferensen beslutade också att ställa sig bakom en motion om delat ledarskap för Vänsterpartiet.

Nedan finns Kongresskonferensens övriga nomineringar:

Partistyrelse:
Lisa Ahlqvist