Våra tankar går till de drabbade i Norge

Igår nåddes vi av den tragiska nyheten om terrorattentaten i Norge. Bombexplosionen i centrala Oslo samt dödsskjutningarna på ön Utøya krävde över 90 människoliv.

Idag går våra tankar till de drabbade, det norska Arbeiderpartiet och främst till dess ungdomsförbund AUF som drabbats hårt av gårdagens händelse.

Runt om i Europa växer sig högerextrema krafter starka. I praktiskt taget varje land pågår en debatt där olika minoriteter, oftast med utomeuropeisk bakgrund, utmålas som hot. Den tragiska händelsen i Norge påminner oss om att vi alla har ett ansvar att lyfta upp människors lika värde och prioritera kampen mot rasism och främlingsfientlighet. Samtidigt bär vi också alla ett ansvar att inte låta våldsverkare och terrordåd som den som inträffade igår inskränka demokratin och allas våra fri- och rättigheter.

Idag uppmanar Vänsterpartiet Göteborg alla att ansluta sig till den minnesceremoni som anordnas av SSU Göteborg. Samling vid Stora (Kungsportsplatsen), kl 20.00.

Thaher Pelaseyed,
distriktsordförande Vänsterpartiet Göteborg