Torbjörn och Kalle reser med Ship to Gaza

Snart avreser Freedom Flottilla lastad med förnödenheter till befolkningen i Gaza. Från Vänsterpartiet reser Torbjörn Björlund och Kalle Larsson.

Freedom Flotilla är en internationellt samarbete för att bryta Israels blockad av Gaza och frakta förnödenheter till folket där. Genom Ship to Gaza Sweden kommer ett antal svenska människorättsaktivister att delta. Från Vänsterpartiet deltar riksdagsledamoten Torbjörn Björlund och f.d. riksdagsledamoten Kalle Larsson.

Torbjörn Björlund är riksdagsledamot från Östergötland. Han har suttit i riksdagen sedan 2006 och är ledamot i Försvarsutskottet.

– Jag åker med för att jag tycker att Palestinafrågan behöver uppmärksammas mycket mer. Den pågående ockupationen och byggandet av en apartheidstat, Israel, på palestinsk mark måste stoppas, säger Torbjörn Björlund.

Kalle Larsson har suttit i riksdagen för Vänsterpartiet i tolv år och lämnade sin plats efter valet 2010. Han är en av två redaktörer för Flyktingbloggen, och har länge engagerat sig för fred och internationell solidaritet.

– Tillsammans, och som budbärare för många, många andra, seglar vi för att visa att vi inte accepterar folkrättsbrott och det förtryck det palestinska folket dagligen utsätts för. Det är hedrande att få vara en del av en sådan rörelse, en av de viktigaste i vår tid. Vi skall lyckas, blockaden skall brytas, säger Kalle Larsson.

Kalle Larsson följer du på Twitter @KalleLarssonV

Läs mer på Ship to Gaza Sweden.

Text tagen från Vänsterpartiets nationella hemsida www.vansterpartiet.se

Kommentarer är avstängda.