Besök på Vårdcentralen Gamlestadstorget visar på vårdvalets baksidor

Eva och Rossana delar flygblad

Riksdagsledamöterna Rossana Dinamarca, Eva Olofsson och Wivi-Ann Johansson har under den gångna veckan besökt Västra Götaland för att driva kampanjen ”Världens bästa välfärd”, som också är en del av valrörelsen inför omvalet den 15 maj.

Kampanjen har två huvuddelar; dels att visa på det bisarra i att riskkapitalbolag tar ut vinster på skattefinansierad vård och dels hur vi skulle kunna använda de pengarna för att förbättra sjukvården istället. Därför har Vänsterpartiets riksdagsledamöter, tillsammans med Vänsterpartiets regionpolitiker, varit ute på studiebesök på bland annat Lerums ungdomsmottagning och Falköpings sjukhus för att ta reda på vad personalen tycker.

I Göteborg besökte Rossana Dinamarca och Eva Olofsson vårdcentralen Gamlestadstorget; en stor vårdcentral som arbetar med många olika språkgrupper vilket kräver speciell kompetens. Vårdcentralen byggdes för att täcka Bergsjön, Kortedala och Gamlestaden och på samma gång samla all kompetens under ett tak; rökavväjning, sömnsvårighet, övervikt hos barn och många andra specialinriktningar. De arbetar mycket med kontinuitet; att man ska få besöka samma läkare varje gång, vilket är möjligt då man slutat hyra in stafettläkare.

I och med vårdvalet startade sex privata vårdcentraler upp i området, vilket betydde enorma sparkrav och att 35 ur personalen fick sägas upp. Det nya vårdvalssystemet betyder också att alla vårdcentraler får betala en straffavgift för personer som inte besöker sin egen vårdcentral, vilket för vårdcentralen Gamlestadstorget betydde en förlust på 700 000 kronor år 2010. Personalen som Rossana och Eva träffade var överens om att allt detta gör det svårt för vårdcentralen att hålla uppe kvalitén, att ha tid för det hälsofrämjande arbetet och att kunna hjälpa personer som inte har svenska som modersmål.

Efter studiebesöket åkte Rossana och Eva upp till Östra sjukhuset för att dela ut flygblad och prata med förbipasserande. Nu börjar kampen för världens bästa sjukvård och ett fortsatt rödgrönt styre i regionen!

Kommentarer är avstängda.