Göteborg håller ihop mot rasismen

Idag lanserar Vänsterpartiet Göteborg sin kampanj ‘Håll ihop mot rasismen’. Kampanjen handlar om hur nedskärningar till följd av Alliansregeringens politik resulterat i ökad otrygghet och misstänksamhet i Göteborg.

Ikväll, i anslutning till ett möte för nya medlemmar, lanserar Vänsterpartiet Göteborg sin höstkampanj ‘Håll ihop mot rasismen’.

– Vi ser ett samhälle som har dragits isär till följd av Alliansregeringens politik. Istället för jobb, bostäder och trygghet har högerregeringen sänkt skatterna och slagit in en kil mellan olika grupper i samhället, säger Elise Norberg Pilhem, ordförande för Vänsterpartiet Göteborg.

– Några skyller problemen på invandrare, sjuka och arbetslösa men det gäller att lägga skulden där den hör hemma. Vi skyller på den borgerliga regeringspolitiken. Sverige är rikare än någonsin och vi i Vänsterpartiet vill satsa pengar på fler jobb, fler bostäder och mera personal i välfärden, avslutar Elise Norberg Pilhem.

I kampanjen ‘Håll ihop mot rasismen’ presenterar Vänsterpartiet i Göteborg flera förslag:
– Alla som vill ska ha rätt till fasta heltidsjobb med rättvisa löner.
– Anställ mer personal inom barnomsorg, skola och äldrevården.
– Alla som går ut gymnasiet ska få fasta jobb.
– Upprusta Göteborgs förorter och miljonprogramområden.
– Skapa ett kommunalt byggbolag som bygger billiga hyresrätter.
– Inför en rättvis kommunal bostadskö så att alla kan få en bostad.

Plats: Kvinnofolkhögskolan, Första Långgatan 28 b, våning 3
Tid: Tisdagen 12 oktober, kl 19-20

Elise Norberg Pilhem

Gå till kampanjen ‘Håll ihop mot rasismen’>>