Nyheter

Soyapangos borgmästare Carlos Ruiz besökte Vänsterpartiet i samband med Gothia Cup

Carlos Ruiz (FMLN) och Marie Lindén (V) tillsammans med några av spelarna i EF Soyapango. Foto: Jöran Fagerlund

Mellan eftermiddagens seger mot Eskilstuna och förlusten mot ACBB Paris i går kväll hann Carlos Ruiz, borgmästare i Soyapango, med ett besök hos Vänsterpartiet i stadshuset. Marie Lindén, kommunalråd, Sara Lerena, distriktsstyrelsen, och Jöran Fagerlund tog emot.

– Tack för att ni tar emot oss och speciellt tack för att ni tar emot ungdomarna, sade Carlos Ruiz när vi hälsade välkomna

Soyapango är en av 19 kommuner som utgör regionen, eller avdelningen, San Salvador. Kommunen, som ligger fem kilometer söder om stadskärnan, har närmare en halv miljon innevånare. Befolkningen är till största delen arbetare och kommunen har de senaste åren styrts av FMLN. Till skillnad från i Sverige tar partiet som segrar alla poster i valet.

– Under dessa 15 år har FMLN ökat transparensen i budgetarbetet. Det har även varit viktigt att lyssna på de nästan 300 stadsdelarna och utforma budgeten efter deras önskemål och behov.

– Vi har även satsat på folkbildning för att folket skall kunna kräva sina rättigheter. Det har ställt till en del problem för oss som styr, säger Carlos och skrattar.

FMLN har infört ett stöd för de fattigaste familjerna i form av matprogram. För att få tillgång till stödet krävs att en person i familjen, över 15 och under 65, skall jobba 8 timmar per dag.

Fotboll som svar på våld och kriminalitet

Till följd av den nyliberala politiken är kriminaliteten hög och mycket våld förekommer.

– Om man förbjuder vapeninnehav minskar våldet. Högern är emot ett förbud.

För att jobba mot våldet satsar de på ungdomarna. Bland annat fotbollen. Från början var det bara några få, små, grupper. Sedan 2001 är fotbollssatsningen spridd över hela kommunen. 2003 fanns sex fotbollsskolor nu finns tio. 2005 deltog ett lag från Soyapango för första gången i Gothia cup.

– Nästan alla killar som är här var ett eller ett par steg från kriminalitet.

Nu är EF Soyapango ute ur Gothia Cup. Vi hoppas att de kommer tillbaka nästa år igen.

Kommentarer är avstängda.