Angeredspriset 2010 går till Angered Boxing Club

Vänsterpartiets Angeredspris 2010 tilldelas Angereds Boxing Club med motiveringen ”Det är en klubb som tar ett stort socialt ansvar. Klubben har på ideell basis drivit en mycket viktig och uppskattad verksamhet för Angereds barn och unga, såväl flickor som pojkar. Dessa hängivna tränare har betytt och betyder oerhört mycket för våra ungdomar. ABC:s ungdomar går ut med stolthet i steg och styrka i röst, med stor värdighet.”

Angered Boxing Club (ABC) bildades i Gårdsten 1983. ABC har alltid satsat mycket på ungdomsverksamheten, Många av de äldre boxarna i klubben har börjat som tioåriga diplomboxare, boxare som senare har fått vara med och representera Sverige i boxningslandslaget, även under OS- sammanhang. De båda ABC-boxarna Natalie Lungo (EM-silver 2009) och Salomo Ntuve (EM-silver 2009) är bra och fina representanter för Angered och sin sport.

I 23 år har Angereds Boxing Club arrangerat en av världens största boxningsturneringar för amatörboxare. Till förra årets boxningsturnering i Angereds sporthall var ca 570 boxare anmälda från 7 länder. I år beräknas ännu fler boxare delta, tävlingen bara växer för varje år.

– ABC har satt Angered på världskartan. En verkligt värdig mottagare av Vänsterpartiets Angeredspris 2010, säger Birgitta Ceesay, vice ordförande för Vänsterpartiet Angered.

Kommentarer är avstängda.