Debatt om sextimmarsdagen på kongressen

De två största debatterna under Vänsterpartiets kongress rörde sex timmars arbetsdag och klimatpolitiken. I båda frågorna ändrade kongressen partistyrelsens ursprungliga förslag.

Sex timmars arbetsdag med bibehållen lön är sedan länge en stor fråga för Vänsterpartiet, Nu ville en majoritet av kongressombuden ha det som en valfråga även i år, och många Göteborgare var aktiva på båda sidorna i frågan.

Thaher Pelaseyed från Vänsterpartiet Linné höll med partistyrelsen och sade att:

– Vi måste inse att striden på svensk arbetsmarknad handlar om att vi ska behålla våra jobb, få fasta heltidsjobb, en individuell föräldraförsäkring och utbyggd barnomsorg. Och så måste vi ha en expansiv ekonomisk politik som skapar fler jobb istället för att dela på de jobb som finns. Därför är sex timmars arbetsdag inte den mest prioriterade frågan i valrörelsen.

Medan Anne Christine Gillberg, också hon från Vänsterpartiet Linné, menade att:

-Om jag skulle koka ner Vänsterpartiet till ett enda krav så är det sex timmars arbetsdag.

Anne Christine Gillbergs linje blev den segrande, och kongressen beslutade att skriva in frågan i valplattformen.

I dagens andra stora debatt beslutade partiet att lägga till klimatfrågan som en huvudprioritering i valet, vid sidan av välfärd, jämställdhet och integritet. Partistyrelsen menade att klimatfrågorna redan är en viktig del av partiets politik, men kongressen ansåg att den är så avgörande för vår framtid att den måste framhävas av Vänsterpartiet även i valet.

Kommentarer är avstängda.