Pensioner i finanskrisens tider

För nästan exakt ett år sedan drabbades världen av en finanskris som kom att påverka alla. Media har diskuterat efterverkningarna på bostadsmarknaden, aktiemarknaden och arbetsmarknaden. Delar av våra pensionspengar sparas i aktier eller fonder men hur dessa har klarat sig eller inte klarat sig får vi hålla reda på själva i det mer individualiserade pensionssystemet som genomfördes 1999.

Ulla Hoffmann (V), riksdagsledamot 1994-2006, satt i socialförsäkringsutskottet då det nya pensionssystemet genomfördes och var mycket kritisk till många av de förändringar som systemet innebar, bland annat kopplingen till finansmarknaden. Ulla kommer berätta om de inbyggda problem som pensionssystemet har och hur sämre ekonomiska tider, som alltid, drabbar den lilla personen mest.

Vi träffas klockan 18.00 i röda stugan, nära Övre Hallegatan 20. Röda stugan har inte någon egen exakt adress så det går inte at hitta på Eniro. Det kommer även att stå någon vid Wieselgrensplatsens spårvagnshållplats från 18.00 – 18.10 och plocka upp alla som är osäkra på om de hittar. Mötet börjar 18.30. Har du problem att hitta eller andra frågor är du välkommen att höra av dig till Sarah Korner, tel 0732-686861.

Varmt välkommen!

Vänsterpartiet Lundbys styrelse