Göteborg behöver fler rum för icke-religiösa ceremonier

I Göteborg råder brist på pampiga eller stämningsfulla rum för ickereligiösa ceremonier som exempelvis borgerliga vigslar, begravningar och namngivningsceremonier. Det finns även ett behov av lokaler för mindre samfund och religiösa riktningar.

– En central neutral, men värdig och stämningsfull, byggnad som i sitt grundutförande är ickereligiöst och på ett flexibelt sätt kan anpassas efter religiösa önskemål är önskvärd, säger Vida Ezzatpoor (V)

– Behovet blir ännu större nu när domarna på tingsrätten upphör med vigslar på tisdagar och fredagar, fortsätter Vida Ezzatpoor (V) som även är borgerlig vigselförrättare.

– Det är naturligtvis svårt att mäta sig med de lokaler som exempelvis kyrkan, genom ett årtusende av illegitim beskattning av folket, eller enskilda överklassfamiljer, genom abnorm profitering av arbetskraften, har låtit bygga runt om i staden men det borde gå att prestera något mer stämningsfulla rum än de lokaler kommunen och föreningar har främst till mötesverksamhet,säger Jöran Fagerlund (V).

Motionen hittas här: 2009-03-26 Ickerelig_sa rum.pdf