Det NYA Västra Götaland – Hjälp till att utveckla vår politik!

Den 11/3 på Vänsterpartiets expedition (Gårdslokalen) hålls en GO-gemensam studiecirkel kring vårt nya regionalpolitiska program – för alla intresserade medlemmar.
Tid: 18-20; Anmäl dig till expeditionen!

Vi behöver alla medlemmars goda idéer för att skapa en ny politik för Västra Götalands-regionen. Därför anordnar Vänsterpartiet i Västra Götaland studiecirklar som skall leda fram till ett nytt program för regionutveckling.

Låter det trist? Meningslöst?
Absolut Inte!

Tanken är att vi ska komma på nya strategier och idéer för hur vi vill att vår region ska utvecklas. Var ska vi skapa nya jobb när Volvo varslar? Hur ska vi göra för att rädda välfärden när regeringen vill privatisera våra sjukvårdsinrättningar? Hur kan vi i Göteborg och Västra Götaland möta klimathotet och skapa en hållbar utveckling?

Alla medlemmar är välkomna att delta men det finns ett begränsat antal platser så anmäl dig så snart som möjligt. Anmälan görs enklast till din GO ordförande.

I Göteborg ordnar vi fyra cirklar som är geografiskt uppdelade och en cirkel som blir ett "uppsamlingsheat" för de som inte kan vara med på sina lokala cirklar. Cirklarna kommer att träffas tre gånger under våren och det vi tillsammans producerar kommer ligga till grund för vänsterpartiets nya regionpolitiska program vid valet 2010!  Tillsammans ska vi skapa politik för ett nytt Västra Götaland!
Lite fakta:
Västra Götalandsregionen har ett fullmäktige som består av 149 ledamöter. Vänsterpartiet har 10 ledamöter varav 4 kommer från Göteborg. Övriga kommer från Bohusläns, Skaraborgs och Älvsborgs distrikt. Sedan 2001 har regionen styrts av Socialdemokraterna, Centern och Folkpartiet. Utöver sjukvården finns tre stora nämnder: Miljönämnden, Kulturnämnden och Regionutvecklingsnämnden. Regionens budget är på ca 41 miljarder kronor. Ca 50 000 personer är anställda av regionen.