Ställ hamnens resurser till Gazas förfogande

Den palestinska civilbefolkningen har drabbats hårt av den israeliska ockupationen och aggressionen. Stora delar av Gaza och dess infrastruktur är sönderbombad. Inte minst hamnen. Det finns ett antal områden där Göteborgs hamn kan ställa resurser till förfogande, främst kunskap, personal och i viss mån utrustning.

– Precis som Göteborg och Sverige är beroende av Göteborgs Hamn är Gaza och Palestina beroende av sin hamn. För mig är det självklart att vi skall ställa upp när ett helt folk drabbas av krigsförbrytelser från ett militärt överlägset land, säger Marie-Ann Eriksson (v), ledamot i styrelsen för Göteborgs Hamn.

Förutom att ställa resurser till förfogande på plats i Gaza vill Maie-Ann Eriksoon (v) att logistikresurser skall ställas till förfogande i Göteborg.

– Om sida eller några av de etablerade hjälporganisationerna vill ha hjälp med logistik eller kajplats borde Hamnen upplåta detta gratis, säger Marie-Ann Eriksson (v).

– Det pågår till exempel samtal om att starta något liknande Ship to Bosnia på 90-talet. Där kan hamnen bidra med mycket, avslutar Marie-Ann Eriksson (v)

Yrkandet hittas här:  Yrkande v bist_nd till Gaza Hamnen.pdf