Hittills härskar lugnet.

-Det är lugnare än jag trodde, kommenterar Lars Engen, ersättare i Göteborgs delegation. Och det var flera som hade trott att debatten skulle bli hetare t ex kring frågan om det gröna vänsterpartiet och formuleringarna kring klimat och ekologi.
Läs mer här och titta i galleriet för bilder från kongressen.

-Ja, hittills har det inte varit några stora stridigheter, håller Anette Ternstedt från Älvsborg med om. -Kanske är det för att det är en "mellankongress" mitt mellan två val, eller kanske är det värmen, fortsätter hon med ett skratt.

Jenny Gillberg Carlsson från Göteborg sitter under middagen och funderar på om hon skall gå upp i block två, där motionerna om partiprogrammet fortsätter och bl.a. tar upp rasism, integration och FN:s roll. -Jag vet inte, säger hon, jag kanske sparar mig till imorgon eller till debatten om kongressuttalandet. Tillslut stryker sig Jenny från talarlistan men både Marlene Svensson och Michael Marosan var uppe i debatten och bad om förtydliganden kring rasism och kapitalism. Rasismen fanns innan kapitalismen uppstod, menar Michael. Därför kan vi inte säga att rasismen är beroende av kapitalism men däremot förstärker och samverkar de ofta. Thaher Pelaseyed och Ana Rubin håller dock inte med i. Thaher menar att rasismen har sin grund i klassamhället och Ana påpekar att hon och Marlene har olika syn på om rasismen kan jämställas med kvinnoförtrycket eller inte. Så även i vår egen delegation frodas olika åsikter men med ett gott debattklimat.

Kvällen ser ut att bli lång och det är redan varmt och lite kvavt i kongresshallen. Helen Engholm, också från Göteborg, är en av de valda kongressordförandena och uppmanar alla att stå ut. -Det är hårt arbete att vara på kongress, säger hon, men ni gör ett riktigt bra jobb.

Vi klarar nog det här också. Trots att vi är schemalagda till midnatt.