HBT i värmen

Den 29/5-1/6 pågick för andra året på raken HBT-festivalen Göteborg. Massor av kulturaktiviteter, debatter, fester, marknad och politisk information.
Under lördagen och söndagen stod vänsterpartiet på Järntorget tillsammans med Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Övriga politiska partier hade valt att inte delta. Utöver oss politiker fanns också ett antal andra organisationer som RFSL, Guys and Dolls, Göteborgs Björnar, EKHO (Ekumeniska kristna homosexuella), Amnesty och flera andra på plats. Fackföreningen Unionen fanns också med och höll i en debatt om diskriminering mot HBT- personer i arbetslivet. Det blev många tillfällen att prata med andra grupper och att knyta nya kontakter liksom till att prata med vanliga stadsflanörer.
Hettan och det faktum att Hammarkullekarnevalen låg under samma helg kan ha bidragit till att inte så många som förväntat besökte tältet där organisationer och politiska partier samsades. Detta är något vi måste jobba på till nästa år. Men de besökare som kom fick mycket och intressant information och kunde hos vänsterpartiet också göra sig ett eget regnbågsarmband om de så önskade.

En av debatterna hölls av det tvärpolitiska HBT-nätverket och Håkan Eriksson fick äran att hålla i den presentation av problem och lösningar som framkom under en HBT-verkstad vilken nätverket anordnade för fackföreningar, polis, RFSL, ungdomsmottagningsanställda m.fl.  De stora brister som anses finnas handlar mycket om kunskapsbrist. Att utbilda politiker och anställda inom skola, vård och annan omsorg ses som den viktigaste prioriteringen. Här ligger vänsterpartiet helt rätt i tiden. I regionfullmäktige har man precis lagt en motion om att erbjuda all anställd personal i regionen utbildning i HBT-frågorna.

HBT-festivalen hade just dagarna innan konstituerats som en egen förening där både enskilda och organisationer kan bli medlemmar.  Håkan Eriksson från vänsterpartiet och Ung Vänster valdes på det konstituerande mötet till revisor. Från och med nästa år kommer festivalen alltså inte drivas av kulturinstitutionerna utan av föreningen. Vänsterpartiet Göteborg har valt att bli medlem i egenskap av organisation och vi hoppas naturligtvis att många vänsterpartister också skall bli enskilda medlemmar.