Återinför Asylrätten!

Gång på gång får Sverige anmärkningar från FN:s tortyrkommitté, varför? inte för att vi själva torterar folk, men för att vi sänder människor till länder där dom kommer att eller riskerar att bli torterade eller avrättade eller dö i pågående militära konflikter.

Alla vi som hoppades att efter Flyktingamnestirörelsens framgångar 2005 skulle det bli bättre har blivit besvikna. Människor tvingas återigen tillbaka till länder som Irak, Iran och Afghanistan där människor blir lämnade vind för våg, ofta utan möjlighet att försörja sig, få mediciner eller leva någorlunda tryggt.

Situationen i Afghanistan är så pass osäker att UNHCR stoppat 14 utvisningar från Landvetter under den sista tiden. Ändå fortsätter Sverige att utvisa folk dit.

Vi måste åter visa att vi är många och att vi är starka. Att vi är bestämda i vår åsikt; nu får det vara nog! Stoppa utvisningarna, återinför asylrätten!

Demonstrera den 10/5 klockan 14.00 på Götaplatsen. Dra med dig dina klasskamrater, jobbarkompisar, vänner och familj.

Vi ses!