Nu finns det svart på vitt

Sveriges kommuner och landsting (SKL) presenterar idag en opinionsundersökning som visar att en stor majoritet av svenska folket föredrar ökad kvalitet före sänkt skatt vad gäller sjukvård, äldreomsorg, skola och barnomsorg. Åtta av tio är beredda att betala högre skatt för att få bättre sjukvård för alla. Nio av tio föredrar ökad kvalitet i skolan, barnomsorgen och sjukvården framför sänkt skatt.

I Göteborgs Stad har de styrande partierna s och mp sänkt skatten i år. När budgetförslaget med skattesänkning lades i maj 2007 motiverades det med att kommunen gör ett mycket bra ekonomiskt resultat. Vänsterpartiet ville satsa på kvalitet inom kommunen före sänkt skatt och var det enda paritet som inte hade med en skattesänkning i sitt budgetförslag. Det var denna konflikt, den mellan ökad kvalitet eller sänkt skatt, som ledde till att vänsterpartiet drog sig ur samarbetet med s och mp.

– Vi såg ett gott ekonomiskt resultat som en möjlighet att satsa på kvalitet istället för sänkt skatt. I vårt förslag fanns lönesatsningar för personal inom kvinnodominerade yrken såsom undersköterskor, personliga assistenter och barnskötare samt förstärkningar inom skola och äldreomsorg, säger Marie Lindén (v).

Marie Lindén är glad över resultatet i opinionsundersökningen eftersom det bekräftar att vänsterpartiets politik ligger i linje med majoriteten av svenska folkets åsikter. Hon hoppas också att detta kan få s och mp i Göteborg att tänka om och inse värdet med ökad kvalitet inom kommunens verksamheter.

– Göteborg kan bli ett starkt vänsteralternativ där kvalitet inom äldreomsorg, skola och barnomsorg prioriteras framför sänkta skatter. Vi kan bli ett kommunalt skyltfönster för välfärdspolitik som skiljer oss tydligt från många borgerligt styrda kommuner i landet, säger Marie Lindén (v).

Läs mer på GP:s hemsida http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=412856