Delta i protesterna mot USA:s ockupation och för ett fritt Irak!

För Vänsterpartiet talar Hans Linde, Vänsterpartiets utrikespolitiska talesman och ledamot i riksdagens utrikesutskott.

Stå upp för freden!

Inför 5-årsdagen av USA:s anfall mot Irak demonstrerar fredsrörelsen i Sverige och runt om i världen den 15 mars. Vänsterpartiet kommer delta i protesterna mot USA:s ockupation och för ett fritt Irak runt om i landet. I Göteborg är det samling 13.00 på Götaplatsen för avmarsch mot Gustav Adolf.

– När två av tre amerikanska presidentkandidater kräver ett trupptillbakadragande försvarar Sveriges regering reservationslöst den amerikanska ockupationen. Vad händer om Obama eller Clinton vinner valet? Kommer Carl Bildt ensamt stå, som den ståndaktige soldaten, och kräva en fortsatt amerikansk ockupation av Irak? Frågar Hans Linde.

I Sverige utmålas en bild av att läget förbättrats i Irak. Den borgerliga regeringen menar till och med att det inte längre pågår någon väpnad konflikt i landet, vilket möjliggör för Sverige att skicka tillbaka irakiska flyktingar. Men vad som sällan sägs är att USA:s bombanfall ökade med 500 % under 2007. Under förra året fällde USA 1447 bomber över Irak, det innebär fyra om dagen. Enligt de mest försiktiga beräkningarna har 39 personer dött av kulor och 14 av bilbomber, varje dag under 2007:s 364 dagar.

-USA:s ockupationer och den svenska utrikespolitiken, hade inte varit möjlig att försvara utan ett stort mått av nyspråk. Plundring av ett lands naturresurser beskriv som demokratisering. Hemliga fängelser ett försvar för de mänskliga rättigheterna. Ockupation är frihet. Bombmattor är befrielse. Krig är fred. Det är ett nyspråk som skulle ha imponerat på Storebror i George Orwells bok 1984, säger Hans Linde i sitt tal. Idag, såväl som i boken, är syftet att begränsa individens tankefrihet, förhindra oss att tänka tanken att en i grunden annan värld är möjlig. Men vår dröm är inte död, så länge som ockupation fortsätter och bomberna faller kommer vi här i Göteborg, såväl som i fredsrörelsen runt om i världen, fortsätta protestera.

För mer information:

Hans Linde