Kristallnatten – 9 november

På natten mellan den 9 och 10 november 1938 iscensatte nazisterna en landsomfattande pogrom i Tyskland. Synagogor brändes, affärer som ägdes av judar vandaliserades och ett nittiotal judar dödades av nazisterna. Natten blev känd som kristallnatten efter alla sönderslagna rutor. Det blev inledningen till den massiva judeförföljelsen som sedan ägde rum i Tyskland. I Göteborg är Ung Vänster och Vänsterpartiet med och arrangerar ett fackeltåg till minne av kristallnatten.
Samling kl 18.00 på Götaplatsen.

Vänsterpartiet deltar i fackeltåg till minne av Kristallnatten

Vänsterpartiet och Ung Vänster kommer på fredag 9 november att delta i det fackeltåg till minne av Kristallnatten 1938 som arrangeras av Göteborgs nätverk mot rasism.

Under sommaren och hösten har det nazistiska våldet blivit allt grövre. Syftet med attackerna är att skrämma iväg motståndare från gatorna, att tvinga invandrare och homosexuella att finna sig i diskriminering och trakasserier samt att hindra folk från att gå samman och organisera sig, visa sig och kräva sina rättigheter. Personer som tar ställning för arbetarrörelsen har blivit särskilt utsatta under hösten. I slutet av augusti attackerades exempelvis Ung Vänsters antirasistiska konsert i Farsta av nazister som gick till oprovocerat angrepp med sparkar, slag och flaskor.

– Breda protester och organisering underifrån är den raka motsatsen till nazisternas människosyn och verksamhet. Därför attackeras sådan verksamhet av nazisterna och för oss är det därför viktigt att vi samlas och reagerar mot det nazistiska våldet i tid, säger Christian Larsson, ersättare i kommunfullmäktige för vänsterpartiet och en av kvällens två talare.

Det nazistiska våldet måste också sättas i sitt sammanhang:
– Den borgerliga regeringens systemskifte, som pekar ut de med svag ställning i samhället som en belastning, har blivit en grogrund för högerextrema åsikter. Reinfeldts klasspolitik spelar nazisterna i händerna, fortsätter Christian Larsson

Runtom i Sverige har Sverigedemokraterna fått en plattform för att nå ut med sin rasistiska högerpolitik. De hoppas att deras lögnaktiga beskrivningar av samhället, där invandrare betraktas som problem och arbetsgivarna och bostadsvärdarna ska få frikort för att diskriminera, sakta men säkert ska accepteras som rumsrena. Vänsterpartiet tänker inte delta i skuldbeläggandet av invandrare utan står för en konkret antirasistisk politik som på allvar bekämpar de ökade klassklyftorna.
– De problem som präglar vardagen i förorterna, och vardagen för de flesta av oss, är arbetslöshet, försämrad välfärd, en orättvis bostadsmarknad och osäkra anställningsvillkor. Lösningen är att omfördela från de rika segregerade områdena och bryta segregationen på arbetsmarknaden och bostadsmarknaden genom satsningar på välfärden och upprustade förorter, avslutar han.

Samling för demonstrationen sker 18.00 på Götaplatsen med avmarsch 18.30 mot Gustav Adolfs torg där tal kommer att hållas av representanter för Vänsterpartiet samt nätverket Ingen människa är illegal.

För mer information, kontakta Christian Larsson 0768-053207