Stor uppslutning i demonstration mot NATO

Mötesdeltagare, fredsvänner, har samlats idag för att vi står upp för fred och nedrustning, för vi tror på en självständig svensk röst i världen, för att vi försvara vårt lands alliansfrihet. Och det behövs. Vi lever i en tid då den svenska rösten i utrikespolitiken blivit en röst som en papegojas envishet upprepar Washingtons propaganda, en tid då de styrande steg för steg skänker bort vår alliansfrihet utan debatt, utan att Sveriges befolkning tillfrågats.

När regeringen sviker, för oss bakom ljuset och rullar ut de röda mattorna för generaler, amiraler och krigsförbrytare – då blir det upp till oss att tillsammans stå upp för vårt lands värdighet och för att försvara vår alliansfrihet.

1982 utropades Göteborg till kärnvapenfri zon av kommunfullmäktige, efter att 100 000-tales människor demonstrerat för fred och kärnvapennedrustning. I torsdags sa försvarsminister Mikael Odenberg att det inte gjorde något större intryck på honom att Göteborgs kommunfullmäktige hade lite lekstuga för 25 år sedan. Istället för att lyssna på göteborgarna låter regeringen svenska fartyg delta i samma militärövning som atomubåtar och bjuder in en militärallians som har 700 kärnvapensstridsspetsar i Europa. Men jag vill bara säga tack Mikael Odenberg, tack för att du ger begreppen arrogans och folkförakt helt nya innebörder.

Fredsvänner,

Den övning som nu genomförs är förberedelse för Nato:s snabbinsatsstyrka Nato Response Force, som bildades på initiativ av USA:s förre försvarsminister Donald Rumsfield. De 25 000 man som ingår i Nato Responce Forces ska kunna sättas in inom fem dagar för att bekämpa så kallad terrorism. Den ska kunna sättas in utan FN-mandat, i strid mot folkrätten. Det vi idag ser är därför en övning för nya anfallskrig, nya folkrätts brott och än mer folkligt lidande.

Mer än 3000 slöt upp mot krigsalliansen. Foto: Jöran Fagerlund

Det är talande att det brittiska hangarfartyget Ark Royal nu lägger till här i Göteborg, ett skepp som deltog anfallskriget mot Irak. Ett krig som möttes av några av de största demonstrationer i Sveriges historia. Det folkliga motståndet var och är grundmurrat – men det ignoreras nu. Men om regeringen inte vill lyssna på oss – då får vi tvinga dem att lysa på oss. För när vi idag står upp för alliansfrihet och fred så är det vi, inte dem, som har svenska folket bakom oss.

Fredsvänner,

Man säger att det är en fredsallians som anlänt. Krig har blivit fred. Upprustning är säkerhet. Ockupation är befrielse. Man använder ett nyspråk som skulle imponera på Storebror i George Orwells 1984. I dag såväl som i boken är syftet att begränsa individens tankeutrymme, att förhindra oss från att tänka tanken att fred, frihet och nedrustning är möjlig.

Ana Rubin, kommunfullmäktigeledamot (v) var konferencier. Foto: Jöran Fagerlund

Men oss lurar dem inte. Fråga irakierna i staden Haditha, där amerikanska soldater dödade 24 civila och därefter kissade på en av kropparna om Nato gett dem frihet. Fråga de 889 människor som 2005 utsattes för tortyr i Nato-landet Turkiet om Nato gett dem deras mänskliga rättigheter. Fråga befolkningen i den afghanska byn Niaza Qala, där USA:s flygvapen fällde 250-kilosbomber över en bröllopsfest och sedan sköt ner flyende barn och kvinnor, om Nato gett dem fred.

Det här ingen fredsallians som anlänt till vår stad – det är en krigshetsarallians, en krigsförbrytarallians.

Till generalerna, amiralerna och krigsförbrytarna som nu anlänt till vår stad – säger vi det här är Göteborg, freds- och solidaritetsrörelsen stad. Regeringen må ha släppt in er i vår hamn, men vi har ett klart och tydligt budskap till er – Ni är inte välkomna.

Hans Linde, riksdagsledamot och utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet