Välfärd före skattesänkningar!

Större barngrupper, färre lärare, stängda bibliotek och problem på skolor har varit på förstasidorna i flera stora tidningar den sista tiden. Då vill socialdemokraterna och miljöpartiet sänka skatten! Det vägrar vänsterpartiet att gå med på.
Det var en enig distriktsstyrelse som tillsammans med Kommunfullmäktigegruppen tog beslutet att säga nej till en skattesänkning i budgetförhandlingarnas slutskede.
– Göran Johansson kom i det absoluta slutet av förhandlingarna med ett färdigarbetat förslag om en skattesänkning på 25 öre, säger Marie Lindén, kommunalråd. Miljöpartiet gick med på det direkt medan jag meddelade att Vänsterpartiets förhandlingsgrupp inte skulle acceptera det.

Vänsterpartiets presskonferens

Efter att ha talat med förhandlingsgruppen och övriga i fullmäktige enades man om att säga nej. – Vi kan inte sänka skatten när det finns så stora hål i stans ekonomi, kommenterar distriktsordförande Elise Norberg. Det räcker att slå upp Metro eller GP vilken dag som helst den gångna veckan för att se att behoven är stora. Vi behöver fler dagisplatser i hela stan och SDN Linné har aviserat att man har ett underskott på 19 miljoner kronor. Att i det läget sänka skatten är ekonomiskt oförsvarbart, fortsätter Elise.

Ordförandeposten i SDN Linnéstaden innehas av miljöpartiet. De stora ekonomiska svårigheterna där har lett till att man diskuterar stora åtgärdspaket vilka  kan innebära att man tar bort 22 lärartjänster, ökar barngrupperna och man har till och med talat om att lägga ner biblioteket. –Man kan ju undra hur miljöpartiet tänker när de i det läget tvingar fram en skattesänkning som innebär mindre pengar till stadsdelsnämnderna, säger Elise.

Nu går vi in i oppositionsroll, fortsätter hon. –Visst är det trist att vi blir av med flera tunga poster i SDN och andra nämnder men det handlar också om trovärdighet. Varken vi, (s) eller (mp) gick till val på en skattesänkning. Vi vill skapa fler jobb och bygga fler bostäder, förbättra skolan och öka kvinnors löner. Allt det blir omöjligt med en skattesänkning. Det man kallar för "reformutrymme" försvinner helt med socialdemokraternas och miljöpartiets skattesänkning. Det är en rent borgerlig politik som vi kommer motarbeta som en stark opposition från vänster, avslutar Elise Norberg