Lars Ohly besöker Göteborg

Måndag den 26 mars besöker Lars Ohly Göteborg. Under dagen kommer Lars Ohly bland annat att besöka Introduktionsskolan i Bergsjön som har en ny undervisningsform där invandrarfamiljer tillsammans studerar svenska språket och samhället. I Bergsjön kommer han även att delta vid ett studiebesök på Folkhögskolecentrum.
På eftermiddagen håller han en aulapresentation på Burgårdens utbildningscentrum och därefter får eleverna på Angeredsgymnasiet möjlighet att lyssna till Lasse och ställa frågor om Vänsterpartiets politik.

Under eftermiddagen deltar även Vänsterpartiets kommunalråd Marie Lindén som har rotelansvar för skolan i Göteborgs stad.

– Alla elever har olika förutsättningar att klara av skolan. Likvärdigheten står i skollagen, men ändå blir skolan allt mer segregerad och ojämlik. Den utvecklingen måste vi vända! Det behövs fler vuxna i skolan och en utvecklad elevdemokrati.  Vi behöver inte skolminister Björklunds politik som innebär utslagning och som försvårar arbetet väsentligt med att erbjuda en bra utbildning för alla, säger Marie Lindén.

På kvällen arrangeras ett öppet möte med föredrag och diskussion med Lars Ohly under rubriken
Kamp mot högeralliansen – Nu bygger vi oppositionen!
Plats: Folkets Hus Järntorget, Brännö-salen
Tid: 18.00-19.45