Ung Vänster vässar sina vapen

– Det faktum att allt fler ungdomar organiserar sig mot den borgerliga regeringen märks tydligt i Göteborg och Bohuslän. Det behövs en verklig kraft som kan stå upp för ungdomars rättigheter på tex arbetsmarknaden. Om inte vi, vilka annars? Frågar sig deras ordförande Thaher Pelaseyed.

Helgen den 17-18 februari håller Ung Vänster Göteborg och Bohuslän årskonferens i Göteborg. Ombud från runt om Göteborg och i Bohuslän samlas under två dagar för att utarbeta strategierna för det kommande årets oppositionsarbete mot den borgerliga regeringen. Konferensen väljer även en distriktsordförande och distriktsstyrelse.

– Att den borgerliga regeringen är ett hot mot oss ungdomar är ett faktum. En politik som tar avstamp i reaktionrära förslag om hårdare tag i skolan och drastiska försämringar av a-kassan skapar många fiender bland oss unga. Vårt jobb är att organisera alla undomar för förändring, säger Thaher Pelaseyed som är valberedningens förslag till distriktsordförande.

– Skiljelinjerna mellan höger och vänster har aldrig varit tydligare. I fallet salladsbaren Wild ’n Fresh försvarade vi ungdomars rätt till kollektivavtal medan högerorganisationerna tog en oseriös arbetsgivares sida. Under helgen formerar vi oss för strid. Vi ska vässa våra vapen – mot högerpolitik och för rättvisa, avslutar Thaher Pelaseyed.

Förutom politiska diskussioner kommer det att minglas med gäster, bland andra Ung Vänsters förbundsordförande Ida Gabrielsson.