200 protesterade mot Israels övergrepp

Vid en manifestation i Brunnsparken arrangerad av vänsterpartiet, Ung Vänster och International Solidarity Movement, ISM, den 22 juli slöt 200 personer upp. Appelltal hölls av Thaher Pelaseyed, distriktsordförande Ung Vänster, Hans Linde, andranamn på vänsterpartiets riksdagslista samt Lars Wyber, ISM.
– Egentligen borde vi ha sällskap av alla politiska krafter idag. För att reagera mot Israels krig handlar inte om partipolitik eller ideologi, det handlar om att vara människa. När skräcken från de flyende libanesiska kvinnorna och barnen går genom tv-rutan, reagerar vi för att vi är människor, sade Hans Linde.

– Men allt för många verkar ha tagit ytterligare en dags semester från sin medmänsklighet och ger sitt stöd till fortsatt massaker på kvinnor, barn, gamla. Bland den unga högern – bland den unga bombhögern – stoltserar man med sin avsaknad av medmänsklighet, fortsatte Hans.

– Det finns de som kommer att kalla oss för terroristkramare och antisemiter för att vi försvarar de libanesiska och palestinska folkens rätt till att leva värdiga liv i fred och frihet. Men det finns inget alternativ till att stå upp och visa sin solidaritet. I grunden handlar det om att vara människa.