Utegångsförbud är inte vänsterpolitik

Några vänsterpartister i Växjö har i en debattartikel i Smålandsposten föreslagit att man ska införa utegångsförbud för ungdomar under 15 år efter kl. 23.00. Anders Mårtensson (vänsterpartist och ordförande i socialnämnden i Växjö) har pratat i P1 om detta förslag.
Han motsatte sig också att fritidsgårdarna skulle vara öppna till kl. 23.00 på helgerna.
Detta är ett fruktansvärt dåligt förslag.

Detta är ett fruktansvärt dåligt förslag.

Ett allmänt utegångsförbud slår blint mot alla ungdomar. Även om du är under 15 år måste du ha rätt att promenera hem efter en sen kväll hos kompisen eller efter någon fritidsaktivitet. Du ska ha samma rätt som alla andra att röra dig fritt. Förslaget ligger inte alls i linje med vänsterpartiets politik utan utgör ett medvetet brott med partiets linje om att satsa på förebyggande åtgärder och att stärka de sociala strukturerna runt ungdomar.

Om man i en kommun upplever en problematik kring ungdomssituationen ska vänstern där naturligtvis engagera sig i detta och föra en dialog med ungdomarna, inte låsa in dem.

Som parlamentariker för vänsterpartiet för man den politik som vi tillsammans kommit överens om och som vi lovat våra väljare att företräda. Anders Mårtenssons utspel tar honom långt bort från vänsterpartiets politik och han har allvarligt skadat vårt parti.

För kontakt:

Christian Larsson ledamot av distriktstyrelsen   mobil.0763-110195